Instagram-marketing;

Twee jonge Nederlanders zijn opgepakt omdat ze een groot aantal Instagram-accounts zouden hebben gehackt.
Via ‘phishing’ mails wisten de tieners van honderden mensen de inloggegevens te krijgen. Toen het tweetal eenmaal toegang had tot de accounts, benaderden ze bedrijven om  reclame te maken. Het geld dat daarvoor werd betaald werd omgezet in bitcoins en weggesluisd. De tieners plaatsten daarna de daadwerkelijk reclamefoto’s op de gehackte accounts.

Ik vond dit een opmerkelijk verhaal. Het laat zien dat de marketing op Instagram zo goed werkt dat een stel tieners daar op slinkse wijze op inspeelt. Ik vraag me af hoe het kan dat mensen in 2016 nog steeds vallen voor phishing mails, zeker als je zoveel te verliezen hebt.

Instagram marketing is nieuw en werkt verbazingwekkend goed.
Ik liep stage voor een festival met een eigen Instagram pagina. Met een post zagen we de bezoekersaantallen omhoog schieten. Toen we de hulp van een grotere pagina inschakelden door twee kaartjes te verloten onder de volgers verdubbelde het aantal volgers van onze pagina en groeide ons bereik.

Het lijkt er op dat de pagina’s met de meeste volgers bepalen wat wel en niet ‘in’ is.
Wat ik vooral heel vet vind is dat deze marketing in feite een enorme versie van Social Bandwagoning is.
Zoveel bedrijven doen nu aan Instagram-marketing, dat je als bedrijf niet achter kan blijven. Je moet wel mee doen met deze trend want anders verlies je je publiciteit!

Wat is phishing mail?

Stel je voor je krijgt een mailtje van (in dit geval) Instagram, met daarin de vraag of je je wachtwoord zou willen wijzigen.
Er staat een handige link die er ongeveer zo uit ziet:
Klik hier om je wachtwoord te wijzigen.
Of je ziet dit: http://www.instagram.com/login/new_pw.php
Het lijkt alsof beide links die ‘Instagram’ je toe stuurt echt zijn. Er staat immers Instagram.com toch?
Maar als je hier op klikt dan zie je al snel dat de link je weer terug leidt naar mijn blog.
In het geval van een Phishing mail zou dit dan een pagina zijn die -Exact- lijkt op die van Instagram. Een nietsvermoedend persoon zou dus gewoon inloggen en verwacht dan dat het wel goed is.

Nou is dit best slim van deze jongens, want ze spelen heel goed in op de luiheid van de mens.
Doordat we te lui zijn om zelf een website in te typen, klikken we op een link die mogelijk vervalst is.
Mijn raad; Als je een mailtje van welke instantie dan ook krijgt, met de vraag of je iets wil doen (bellen, inloggen, wachtwoord veranderen noem het maar op) ga dan altijd eerst naar de echte website.
In het geval van een belletje (want zo kan je ook worden opgelicht) bel dan niet naar het nummer in de mail, maar naar het nummer op de website.