Productontwerp, productie en fotografie.
Niet elke dag krijg je de kans om een fiets te ontwerpen. Amersfoortse fietsfabriek FixieBrothers bood mij deze kans aan. De opdracht was om een fiets te ontwerpen die typisch Amersfoorts was. Mijn ontwerp heeft vervolgens een oplage van 100 fietsen gekregen.
Deze limited editie fiets heeft een brandweerrode coating, heeft een tekening van de Koppelpoort en de toren. Het meest kenmerkende aan deze fiets is zijn kettingkast. Op de kettingkast is de Amersfoortse plattegrond gezet, met het stadshart in het midden. Daarnaast heeft elke fiets een uniek nummer, waardoor deze honderd fietsen collector items worden.
Promotie, verkoop en marketing.
Naast het ontwerp heb ik ook de complete campagne voor deze fiets in handen gehad. Na het doen van een duidelijk doelgroeponderzoek, concurrentie analyse en een social media analyse is een concept opgesteld. Het concept ‘Amersfoort, Bedankt!’ hield de stad drie maanden bezig.
Het succes van de Amersfoort Fiets komt een combinatie van zowel het ontwerp, als de juiste marketing strategie. Gedurende drie maanden werden er meerdere persberichten, interviews, teasers en social media plannen uitgezet. Dit project heeft een grote bijdrage gehad aan de naamsbekendheid van fietsfabriek FixieBrothers en hun fietsenwinkel Broers Amersfoort.
Overige fietsontwerpen
Voor het ontwerpen van de Amersfoort Fiets heb ik een eerdere opdracht voor FixieBrothers uitgevoerd.
Ik heb vier fietsen ontworpen welke als kerstpakket weggegeven zouden worden aan het personeel van de opdrachtgever.
Eerst heb ik in Photoshop de fietsen ontworpen. Deze ontwerpen zijn met de opdrachtgever besproken en aangepast naar wens.
Deze fietsen zijn vervolgens in productie genomen. Deze fietsen zijn vervolgens uitgedeeld tijdens de kerstborrel van de opdrachtgever. Ik heb daarmee samen met FixieBrothers zelfs de krant gehaald.
