Laatst liep ik met een vriend over het plein, we waren druk in gesprek over slechte ontwerpen. Het ging over de vraag of het daadwerkelijk slechte ontwerpen waren of dat het aan de mens zelf ligt. Iedereen werkt toch immers anders?

Ik had veel moeite met hem te overtuigen. Ik beweerde namelijk dat bijna alle designs zo gemaakt kunnen worden zodat niemand meer hoeft na te denken bij het gebruiken van het object. Ik kon alleen geen voorbeeld bedenken.
We kwamen aan bij het restaurant en daar zag ik mijn eindpleidooi;
De voordeur.
Toen we aan kwamen lopen stopte ik vlak voor de deur.
“Kijk eens goed. Hoe moet je deze deur nou openen? Door te trekken, of door te duwen?”
Hij keek me vreemd aan. Ik moet toegeven het is een beetje een gekke vraag.
Na een paar seconden staren zei hij: “Deze deur moet je open trekken.”
“Ga je gang” zei ik vrolijk. Hij liep op de deur af en pakte het handvat en trok, geen beweging.
Vervolgens duwde hij de deur naar binnen en liep het restaurant in.
Is deze deur nou een slecht ontwerp of ligt het toch aan ons?

Als je op het plaatje klikt krijg je een grotere versie te zien.Een van de vele slechte ontwerpen in de wereld.
Zoals je kan zien heeft deze deur een lang handvat. Aan beide kanten van de deur zit dit handvat.
Dit soort deuren kom je overal tegen en heten “Norman doors”.
Norman deuren zijn deuren die een geprinte aanwijzing nodig hebben om te weten welke kant de deur op gaat. Deze zijn vernoemd naar Don Norman. Norman is de man achter het boek ‘The Design of Everyday Things”. Hij was zo gefrustreerd met slechte ontwerpen dat hij er een boek over heeft geschreven. Deuren waren een van de meest besproken objecten in zijn boek.
Moet je bijvoorbeeld Duwen of Trekken? Gaat de deur naar Links of naar Rechts open? Dit soort vragen zouden niet gesteld hoeven worden als de deur goed is ontworpen.
Maar ligt dit nou aan de mens? Niet volgens Norman. Als je meerdere keren dezelfde fout maakt bij een deur, en anderen doen dat ook, dan is dat een goed teken van een slechte deur. Waarom hebben we een handleiding nodig voor een deur? Waarom moet er een bordje met “Duwen of Trekken” op de deur staan? Dat zou toch logisch moeten zijn?

pushpulldoorsMaar de reden dat het fout gaat bij deze deur komt door zijn handvatten. Mensen zijn gewend om een handvat te grijpen en naar zich toe te trekken. In feite vertelt deze deur dan ook dat je hem naar je toe moet trekken, terwijl het tegenovergestelde waar is.
Human-centered design gaat hier dieper op in. Hoe kan het dat we weten hoe we een laptop moeten gebruiken? Hoe komt het dat we onze telefoons zo goed kunnen gebruiken?
Volgens Norman komt dat door de ‘Discoverability’ dat een product heeft.
Discoverability houdt in dat een product geen handleiding nodig heeft. Je krijgt het in je handen en weet eigenlijk meteen wat je er mee moet doen. Denk bijvoorbeeld aan je smartphone; De eerste keer dat je hem opstart was het eigenlijk al duidelijk hoe je een bericht moest sturen. Het toetsenbord is niet meer fysiek aanwezig maar weet je toch te gebruiken.

Maar, hoe maken we nou een betere deur?
Volgens Norman is de ideale deur een deur waar je doorheen gaat zonder te merken dat je door de deur heen gaat.
Als je bijvoorbeeld een deur hebt met een plat plaatje in plaats van een handvat, dan valt er niks te grijpen. Doordat je niks grijpt kun je de deur ook niet naar je toe trekken. Er is dus maar een optie, duwen.
Het is zo simpel, en zo krachtig. Toch zijn er nog zo veel deuren die niet handig zijn.

Wil je nou meer zien van Don Norman? Bekijk dan dit filmpje hier:

Heb jij nog suggesties voor slechte ontwerpen? Laat het me weten via Facebook. Wie weet schrijf ik daar mijn volgende blog dan over!